Setelah
mengikuti topik ini, anda akan dapat:
1.
Menjelaskan
konsep bahasa secara umum;
2.
Menjelaskan
takrif bahasa secara umum;
3.
Memberikan
konsep dan takrif bahasa berdasarkan kamus;
4.
Memberikan
konsep dan takrif bahasa berdasarkan pendapat ahli-ahli bahasa
PENGENALAN
Bahasa
boleh didefinisikan dalam pelbagai cara mengikut sifat-sifat semula jadi bahasa,
peranan dan fungsinya. Namun demikian, kebanyakan ahli bahasa dan ahli
linguistik telah memberikan konsep dan takrif bahasa yang hampir sama. Bahasa
boleh diertikan sebagai satu sistem bunyi yang terdiri daripada alat-alat
artikulasi yang ada pada mereka. Lambang-lambang yang diujarkan itu mempunyai
makna-makna tertentu berdasarkan lingkungan masyarakat yang menuturkannya.
Dalam setiap kegiatan manusia, bahasa memainkan peranan dan fungsi untuk
memenuhi pelbagai tujuan dan matlamat tertentu. Antara fungsi bahasa yang amat
ketara ialah peranannya sebagai alat untuk membantu manusia menyampaikan
percakapan, buah fikiran dan maklumat kepada orang lain.
3.1 DEFINISI BAHASA
Bloch
dan Trager (1942), mendefinisikan bahasa sebagai sistem lambang-lambang vokal yang digunakan oleh manusia untuk
berkomunikasi. Proses komunikasi bahasa berlaku apabila adanya penutur dan
pendengar. Menurut Chomsky (1957). Setiap penutur dan pendengar mempunyai dua
perkara penting iaitu kecekapan bahasa dan pengucapan bahasa. Kecekapan bahasa
berada dalam otak manusia dan ia diertikan sebagai satu sistem rumus bahasa
yang mampu menghasilkan kalimat yang tidak terbatas banyaknya.
Dari
segi pragmatik, ahli-ahli linguistik bersetuju bahawa bahasa merupakan satu
sistem yang menghubungkan maksud kepada bunyi, sama ada berdasarkan aksi
penutur atau pendengar. Dengan andaian bahawa manusia mempunyai beberapa makna
yang hendak disampaikan, dia mengucapkan bunyi-bunyi dengan tepat. Orang yang
mendengar bunyi-bunyi tersebut akan cuba memberikan makna kepada ujaran yang
dilafazkan oleh penutur.
3.2 KONSEP BAHASA
Bahasa
merupakan satu sistem ujaran dan tulisan konvensional yang digunakan oleh
manusia untuk berkongsi budaya dan berkomunikasi antara satu sama lain. Bahasa
dapat menggambarkan dan memberikan kesan terhadap cara berfikir serta perubahan
dan perkembangan budaya. Sesuatu bahasa itu akan menjadi semakin berbeza jika
penuturnya terasing daripada penutur bahasa yang lain. Sebaliknya, jika sesuatu
bahasa itu sentiasa dikomunikasikan, misalnya digunakan dalam urusan
perdagangan, bahasa tersebut boleh mempengaruhi pengguna bahasa yang lain.
Kebanyakan
bahasa yang ada pada hari ini adalah sekeluarga dengan bahasa yang lain, iaitu
berasal daripada satu rumpun bahasa yang lebih besar. Sebagai contoh, semua
bahasa Romawi berasal daripada bahasa Latin yang merupakan cabang kepada bahasa
Indo-Eropah. Hubungan antara satu bahasa dengan bahasa yang lain ditentukan
dengan membandingkan tatabahasa dan sintaksis, terutama dengan melihat
bentuk-bentuk yang sama sifatnya atau perkataan yang sama.
Bahasa
mempunyai struktur yang kompleks, tetapi boleh dianalisis dan diperlihatkan
secara sistematik. Semua bahasa bermula dengan bahasa lisan, beberapa lama
sebelum wujudnya sistem bahasa tulisan. Bahasa mengandungi sturktur ayat yang
berbeza-beza untuk menyampaikan makna. Kandungan bahasa terdiri daripada bentuk
dan susunan perkataan, struktur sintaksis dan intonasi ujaran.
3.3 KONSEP DAN TAKRIF BAHASA MENGIKUT KAMUS
Terdapat konsep dan takrif bahasa yang dipetik
daripada beberapa naskhah
kamus
seperti berikut:
(a) The
American Heritage Science Dictionary
Bahasa ialah satu sistem objek atau simbol
seperti bunyi atau sesuatu huruf yang berurutan yang boleh digabungkan dengan
berbagai-bagai cara dengan mematuhi peraturan tertentu, terutamanya untuk
melahirkan pemikiran, perasaan dan memberikan arahan.
(b) The
American Heritage Dictionary
Bahasa merupakan alat komunikasi bagi
menyampaikan pemikiran dan perasaan melalui sistem tanda yang arbitrari seperti
bunyi, gerak isyarat atau simbol-simbol tulisan. Bahasa merupakan satu sistem
yang mengandungi peraturan-peraturan tertentu yang menggabungkan komponen
seperti perkataan. Bahasa merupakan satu sistem yang digunakan oleh masyarakat
atau komuniti yang berbeza untuk berinteraksi.
(c) Oxford
University Press (Language Software)
Bahasa merupakan salah satu cara terbaik
untuk mengklasifikasikan manusia kepada suku atau etnik tertentu. Cara ini juga
pernah digunakan pada zaman dahulu untuk menentukan asal usul manusia dan
pengelompokan manusia kepada kaum-kaum tertentu. Walaupun kaedah ini masih
boleh digunakan, tetapi pada hari ini terdapat cara baharu untuk mengetahui
asal usul, keturunan dan genetik manusia melalui sains dan teknologi yang lebih
canggih.
(d) Etymology
Dictionary
Bahasa terdiri daripada makna sistematik yang
dikomunikasikan melalui penggunaan bunyi-bunyi atau tanda-tanda konvensional.
Bahasa terdiri daripada ujaran perkataan daripada mulut atau teks yang
bertulis. Bahasa melibatkan proses kognitif dalam menghasilkan dan memahami
bunyi dan sistem tanda linguistik.
3.4 KONSEP DAN TAKRIF BAHASA MENURUT
AHLI BAHASA
Konsep dan takrif
bahasa yang diberikan oleh beberapa orang ahli bahasa dan ahli linguistik yang terkemuka sdalah
seperti berikut:
(a) Edward Sapir Bahasa
selalu digunakan oleh manusia dan
(1921) merupakan kaedah yang digunakan untuk
menyampaikan idea, perasaan dan keinginan
melalui bunyi-bunyi
bahasa yang
(b) G. Trager Bahasa
ialah satu sistem lambang vokal yang
(1949) arbitrari dan bermakna yang
digunakan oleh anggota
Masyarakat untuk
berhubung sebagai satu cara
mereka bersosialisasi.
(c) Noam Chomsky Bahasa ialah set
ayat, sama ada terbatas atau
(1957) tidak
dan setiap ayat yang terbatas panjangnya
dibina oleh satu set elemen yang terbatas juga.
(d) R.A. Hall Bahasa merupakan
institusi yang membolehkan
(1964) manusia berkomunikasi dan berhubung antara satu
sama lain yang mengandungi makna dan menggunakan
lambang-lambang
arbitrari lisan-pendengaran.
(e) Michael Halliday
(1973) Bahasa
ialah satu urutan kemungkinan dan
pilihan tingkah laku yang
bersesuaian dengan
individu sebagai manusia yang
bersosialisasi.
AKTIVITI
Dengan
menggunakan ayat anda sendiri, jelaskan takrif bahasa secara umum
Ciri-Ciri Bahasa
Menurut Lyons (1988) bahasa-bahasa
di dunia memilik sifat dan ciri sepunya. Ia merangkumi cara menyampaikan
perasaan, menanyakan soalan, mengemukakan permintaan, memberi perintah dan
membuat kenyataan. Oleh sebab bahasa
boleh berkembang dan berubah maka kerap terdapat istilah-istilah baharu di
dalam sesuatu bahasa berbanding dengan bahasa yang lain. Semua bahasa terdiri
daripada konsonan dan vokal serta gabungan kedua-duanya akan menghasilkan bunyi
yang bermakna. Manakalan set-set konsonan dan vokal bila bercantum akan
menghasilkan ayat-ayat yang berbeza.
Bahasa Sebagai Satu Sistem
Maksudnya ialah bahasa mempunyai
cara serta kaedah untuk diujarkan atau dituliskan. Kedudukan perkataan dengan
perkataan yang lain dalam ayat adalah teratur.
Bahasa Sebagai Satu Simbol
Bahasa sebagai simbol isyarat
bersuara yang dihantar oleh penutur kepada pendengar sebagai proses interaksi
melalui saluran komunikasi tertentu. Bahasa sebagai simbol perpaduan membawa
makna bahasa tertentu itu menjadi alat penutur utama bagi masyarakat dalam
sesebuah negara.
Bahasa Sebagai Alat Komunikasi
Bahasa sebagai alat komunikasi
boleh berlaku dalam dua cara iaitu secara lisan dan tulisan. Komunikasi dua hala
melibatkan penutur dan pendengar yang memerlukan kemahiran berbahasa. Penutur harus boleh bercakap
dengan jelas melalui sebutan yang betul, kemas, teratur dan berupaya untuk
menggunakan jeda, tekanan dan gaya yang tepat. Pendengar pula harus mendiskriminasikan
bunyi-bunyi ujaran, mendengar dengan
teliti, memahami dan mentafsirkan percakapan yang didengar dan seterusnya bertindak balas terhadap apa
yang didengainya itu. Bahasa sebagai alat komunikasi juga melibatkan jarak
tempat dan jarak masa. Dengan bantuan teknologi canggih komunikasi boleh
berlaku walaupun jarak penutur dan pendengar berjauhan antara satu dengan yang lain.
Bahasa Bersifat Arbitrari
Ini bermakna untuk satu simbol
yang sama manusia menggunakan bunyi bahasa berbeza disebabkan oleh pengaruh
budaya masing-masing. Bunyi bahasa dengan benda yang dimaksudkan tidak
semestinya ada perkaitan. Makna bahasa juga bersifat arbitrari, seperti bunyi
ring.., ring.., ring.. adalah bunyi loceng tertentu untuk tujuan yang tertentu
pula.
Bahasa Bersifat Unik
Bahasa mempunyai bentuk dan
struktur tertentu seperti binaan ayat, susunan huruf yang membentuk perkataan
dan golongan kata seperti kata nama dan kata kerja. Bahasa bukan di warisi
tetapi dipelajari maka tidak hairanlah kalau bayi berbangsa Cina dibesarkan di
dalam keluarga Melayu boleh bercakap bahasa Melayu.
Bahasa Bersifat Sejagat.
Bahasa dapat dipelajari dan
dituturkan oleh sesiapa sahaja di dunia ini. Secara umum bunyi bahasa dan
gabungan perkataan dalam ayat dapat menghasilkan makna. Dengan makna inilah
manusia menggunakan bahasa untuk berkomunikasi di antara satu dengan yang lain.
Bahasa Bersifat Dinamis
Bahasa mempunyai potensi untuk
berkembang, membuat penyesuaian serta menerbitkan pembaharuan dan kemajuan.
Melalui pergaulan dan berinteraksi di kalangan manusia berlakulah pertembungan
kebudayaan menyebabkan pertambahan dan pengayaan perbendaharaan kata sesuatu bahasa.
Bahasa Bersifat Bervariasi
Terdapat kelpebagaian bagi
sesuatu bahasa melibatkan cara dan gaya mengujarkannya.
Pandangan pakar terhadap ciri-ciri bahasa.
Anderson (1972)
Bahasa merupakan satu sistem
terdiri dari vokal dan bunyi-bunyi ujaran. Terdapat lambang yang arbitrari yang
menjadi alat perhubungan mempunyai kaitan rapat dengan budaya tempat bahsa itu
dituturkan. Bahasa sentiasa berubah-ubah serta mempunyai sifat khas dan unit.
Brown (1980)
Bahasa merupakan sesuatu yang
sistematik yang mempunyai lambang yang sewenang-wenangnya mungkinn bersifat
bunyi, visual atau grafik. Lambang bahasa mempunyai makna kebiasaan bersifat
kemanusiaan dan universal.
Tugasan.
1. Bentuk 5 kumpulan
perbincangan, kaji ciri-ciri bahasa yang
terdapat dalam penggunaan bahasa daerah salah satu etnik di Malaysia.
2.
Salah satu ciri bahasa ialah dinamik dan universal. Berdasarkan penggunaan
bahasa Melayu, jelaskan dua ciri
tersebut.
3.
Pada pendapat anda, bolehkah bahasa
Melayu dijadikan bahasa antarabangsa pada masa hadapan ?.
Rujukan:
Siti
Hajar Abdul Aziz. (2008) Fajar Bakti.
FUNGSI
BAHASA MELAYU
OBJEKTIF
Pada akhir bab ini, anda seharusnya
dapat:
1. Mengenal
pasti fungsi dan peranan bahasa Melayu.
|
PENGENALAN
Ada
pepatah Melayu yang berbunyi “Maju Bahasa Majulah Bangsa” dan “ Bahasa Jiwa
Bangsa”. Kebenaran dan kebijaksanaan kata-kata ini memang tidak dapat dinafikan
lagi. Hal ini disedari melalui usaha-usaha untuk mendaulatkan bahasa Melayu
menerusi penerapan falsafah dan Dasar Bahasa Kebangsaan. Konsep “Satu Bahasa
Satu Bangsa” akan membolehkan usaha-usaha yang berterusan bagi mendaulatkan
bahasa Melayu sebagai penyatuan rakyat yang berbilang kaum dan sebagai bahasa
yang mencerminkan masyarakat yang berdaulat dan berjaya.
Bahasa
Melayu semenjak zaman Empayar Sriwijaya telah memainkan peranannya sebagai
bahasa lingua franca di nusantara
secara berterusan sampai sekarang. Penjajahan kuasa asing tidak menjejaskan
penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa lingua
franca. Ciri ketahanan ini menunjukkan bahawa bahasa Melayu mempunyai
potensi untuk terus berkembang pada masa akan datang.
Perjuangan memartabatkan bahasa Melayu digerakkan
serentak dengan perjuangan membebaskan tanah air daripada belenggu penjajahan;
yang akhirnya kejayaan tercapai dengan termaktubnya, Artikel 152 dalam
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang menyebut “Bahasa Kebangsaan Negara
ini ialah bahasa Melayu”.
Sebagai bahasa kebangsaan negara baru yang berdaulat, bahasa Melayu ditambah peranan atau fungsinya sebagai bahasa rasmi negara, bahasa perpaduan, bahasa pengantar, bahasa ilmu, bahasa urusan perniagaan dan bahasa komunikasi. Pemahaman terhadap fungsi bahasa Melayu akan melahirkan rasa cinta terhadap bahasa Melayu. Hal ini akan mendorong kita untuk mempelajari, menghayati, menguasai, dan menggunakannya dengan berkesan. Selain itu, sebagai rakyat Malaysia akan berasa bangga terhadap bahasa kebanggaan negara kerana bahasa ini merupakan lambang jati diri dan kedaulatan negara. Sesungguhnya, pemahaman terhadap fungsi bahasa Melayu ini dapat mewujudkan persefahaman pemikiran dan tindak-tanduk kita dalam kehidupan seharian.
Sebagai bahasa kebangsaan negara baru yang berdaulat, bahasa Melayu ditambah peranan atau fungsinya sebagai bahasa rasmi negara, bahasa perpaduan, bahasa pengantar, bahasa ilmu, bahasa urusan perniagaan dan bahasa komunikasi. Pemahaman terhadap fungsi bahasa Melayu akan melahirkan rasa cinta terhadap bahasa Melayu. Hal ini akan mendorong kita untuk mempelajari, menghayati, menguasai, dan menggunakannya dengan berkesan. Selain itu, sebagai rakyat Malaysia akan berasa bangga terhadap bahasa kebanggaan negara kerana bahasa ini merupakan lambang jati diri dan kedaulatan negara. Sesungguhnya, pemahaman terhadap fungsi bahasa Melayu ini dapat mewujudkan persefahaman pemikiran dan tindak-tanduk kita dalam kehidupan seharian.
5.1 Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Kebangsaan
Bahasa
kebangsaan ialah bahasa yang dapat memperlihatkan identiti nasional dan lambang
bagi sesuatu bangsa atau negara. Kedaulatan bahasa Melayu muncul kembali
apabila bahasa Melayu dipilih sebagai bahasa kebangsaan di Malaysia, Indonesia,
Negara Brunei Darussalam dan Singapura. Bahasa kebangsaan mempunyai kaitan
rapat dengan sejarah bangsa dan negara
itu sendiri. Setiap negara yang merdeka perlu memiliki bahasa kebangsaan yang
dapat melambangkan identiti bangsa dan negara tersebut. Sesuatu bahasa itu
diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan melalui penggubalan undang-undang.
Fungsi
utama bahasa kebangsaan secara khusus adalah untuk menyerlahkan lambang
inspirasi dan semangat kebangsaan dan kemerdekaan. Tidak ketinggalan juga
pengisian bahasa kebangsaan juga dapat bertindak sebagai alat perhubungan dan
seterusnya akan menghasilkan satu kumpulan besar masyarakat yang mempunyai
pandangan hidup yang hampir sama. Bahasa
kebangsaan juga adalah digunakan untuk perpaduan dalam kalangan warganegara
kerana mempunyai masyarakat yang berbilang kaum.
Pada
31 Ogos 1957, Persekutuan Tanah Melayu telah mencapai kemerdekaan. Sebuah
negara yang merdeka memerlukan satu bahasa kebangsaan untuk menjadi dasar satu
identifikasi nasional. Jawatankuasa yang merangka Perlembagaan Persekutuan yang
diketuai oleh Lord Reid sedar peri pentingnya bahasa kebangsaan bagi negara
Malaysia. Justeru, Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan telah memperuntukkan
bahasa Melayu dijadikan bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara ini.
Bahasa
kebangsaan perlu diwujudkan dalam sesebuah negara kerana melambangkan identiti
kebangsaan dan kedaulatan negara. Bahasa kebangsaan juga berfungsi
menyatupadukan seluruh rakyat Malaysia yang berbilang kaum serta membentuk satu
bangsa Malaysia mempunyai identiti keperibadian yang dibanggakan dan kesetiaan
yang tinggi. Bahasa kebangsaan juga boleh menggalakkan pertumbuhan corak
kebudayaan kebangsaan dan alat komunikasi bagi rakyat Malaysia yang mempunyai
etnik yang menutur pelbagai bahasa.
Untuk
memenuhi hasrat ini, pada peringkat awal bahasa kebangsaan telah diperkenalkan
sebagai satu mata pelajaran di sekolah-sekolah. Kemudian, apabila kedudukan
bahasa Melayu sudah mentap dan menjadi keperluan untuk memperkukuhkan perpaduan
rakyat serta memupuk keperibadian masyarakat, istilah ‘Bahasa Malaysia’ pula
digunakan. Hal ini bermakna, bahasa Malaysia merujuk kepada bahasa Melayu.
Namun demikian, istilah bahasa Melayu dan tarafnya sebagai bahasa kebangsaan
tetap tidak berubah dan terus kekal dalam perlembagaan negara.
5.2 Bahasa
Melayu Sebagai Bahasa Rasmi
Bahasa
rasmi merupakan bahasa yang diberikan status sedemikian secara sah oleh
sesebuah negara, negeri atau wilayah. Bahasa rasmi merupakan bahasa yang
digunakan dalam situasi rasmi seperti dalam urusan pemerintahan dan
pentadbiran, sistem pendidikan, urusan perdagangan dan perusahaan, kehakiman,
upacara rasmi dan antarabangsa. Bagi sesetengah negara, bahasa rasmi digunakan
oleh kerajaan dan pemerintah dalam dokumen rasmi kerajaan berbanding penggunaan
bahasa kebangsaan.
Dalam
konteks Malaysia, bahasa rasmi bererti pelaksanaan bahasa Melayu sebagai wahana
pembinaan negara dalam semua urusan, terutama urusan pentadbiran negara. Bahasa
rasmi merupakan bahasa yang dipilih untuk tujuan urusan seharian negara dan
fungsinya pula dapat memenuhi beberapa kegiatan pada peringkat kenegaraan
seperti:
i.
Bahasa lisan para pegawai
kerajaan sewaktu menjalankan tugas-tugas rasmi negara.
ii.
Media dalam segala urusan
surat-menyurat dalam dan antara jabatan.
iii.
Penulisan dokumen dan rekod
kerajaan.
iv.
Media untuk menulis semula
undang-undang dan peraturan negara.
v.
Penulisan semua jenis borang
urusan rasmi kerajaan.
Bahasa
Melayu yang dipilih sebagai bahasa kebangsaan namun bahasa Inggeris masih
digunakan secara rasmi antara tahun 1957 hingga 1967. Bahasa Melayu telah dipilih sebagai bahasa
rasmi dan bahasa kebangsaan negara Malaysia melalui penggubalan Akta Bahasa
Kebangsaan 1963 yang mula berkuat kuasa pada April 1963. Akta ini mengandungi
tiga seksyen yang meliputi aspek-aspek tulisan, bentuk angka dan bahasa yang
digunakan dalam borang rasmi kerajaan. Pada tahun 1967, Akta Bahasa Kebangsaan
diluluskan dan mula berkuat kuasa oada 1 September 1967 di Semenanjung
Malaysia. Akta ini kemudian disemak dan akhirnya disatukan dengan Akat Bahasa
Kebangsaan 1063 dan dikenali sebagai Akta Bahasa Kebangsaan 1967.
Kedua-dua
akta ini jelas menunjukkan tentang bahasa Melayu yang dipilih sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan
bagi kegunaan masyarakat. Akta bahasa kebangsaan 1967 memperuntukkan bahawa
selepas 1 September 1967, bahasa Melayu hendaklah digunakan bagi maksud-maksud
rasmi, kecuali kes tertentu seperti undang-undang yang sedia ditulis dalam
bahasa Inggeris, perhubungan antarabangsa, hubungan diplomatik dan sebagainya.
Penekanan tentang penggunaan bahasa Melayu dalam semua urusan rasmi ini semakin
mengukuhkan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.
5.3 Bahasa
Melayu Sebagai Bahasa Ilmu / Bahasa Akademik
Bahasa
Melayu sebagai bahasa ilmu bermaksud
fungsi bahasa bahasa Melayu sebagai pengantar ilmu pengetahuan atau sebagai
alat menyampaikan ilmu pengetahuan moden, iaitu ilmu sains, teknologi, ekonomi,
kejuteraan, kedoktoran, dan undang-undang di samping sastera dan agama. Dengan
kata lain bahasa Melayu harus boleh berfungsi sebagai bahasa akademik yang
lengkap dengan laras-lars bahasa untuk memperkatakan pelbagai hal baharu dalam
aneka bidang ilmu moden, misalnya dalam bidang kejuteraan, bahasa Melayu harus
mempunyai laras-laras bahasa yang khusus untuk menerangkan hal-hal tentang
kejuteraan awam, kejuteraaan elektrik dan elektronik, kejuteraan mekanikal dan
kejuteraan kimia. Begitu juga dalam bidang kedoktoran, bahasa Melayu perlu
mempunyai laras bahasa untuk memperkatakan hal-hal dengan tepat tentang bidang
anatomi, biokimia, farmakologi, fisiologi, mikrobiologi perubatan, obstetrik
dan ginakologi dan lain-lain lagi.
Laras-laras
saintifik ini berbeza pula dengan laras sains sosial dan kemanusiaan seperti
laras kesusasteraan, laras sejarah, laras seni ukir, laras sains rumah tangga
dan sebagainya (Nik Safiah Karim, 1986:6). Sebagai bahasa ilmu bahasa Melayu
harus mempunyai perbendaharaan kata, istilah dan bahasa yang sesuai untuk
mengungkapkan konsep dan pemikiran tentang hal-hal perdagangan antarabangsa,
perindustrian ringan dan berat, perniagaan saham, pengurusan perakaunan dan
perangkaan. Maksudnya kekuatan bahasa Melayu seharusnya setanding dengan
kekuatan bahasa Inggeris dalam memperkatakan konsep dan pemikiran ilmu moden.
Bahasa Melayu perlu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan
bahasa-bahasa antarabangsa yang lain seperti bahasa Inggeris, bahasa Perancis,
bahasa Jerman dan bahasa Jepun yang sudah lama berperanan sebagai bahasa ilmu
moden dengan jayanya.
Sebagai
bahasa ilmu, bahasa Melayu perlu mempunyai ciri keintelektualan bahasa dan
kesempurnaan bahasa. Keintelektualan bahasa ini dapat dicapai, terutamanya melalui
perbendaharaan kata dan sistem tatabahasa. Bahasa Melayu pada hari ini dapat
memperkatakan bidang yang berbeza daripada apa yang mampu dilakukan oleh bahasa
Melayu suatu masa dahulu. Oleh itu, sifat perbendaharaan kata bahasa Melayu
juga turut mengalami perubahan. Jika dahulu perbendaharaan kata bahasa Arab dan
Sanskrit, kini perkataan bahasa Inggeris sering digunakan, terutamanya dalam
bidang ilmu pengetahuan moden.
Sistem
tatabahasa pula merujuk kepada segala aspek tatabahasa sama ada ayat, klausa, frasa,
ejaan, sebutan dan seumpamanya. Penekanan harus diberi kepada aspek imbuhan dan
ejaan kerana kesilapan dalam penggunaannya boleh mengubah maksud sebenar
sesuatu ayat yang dihasilkan itu. Bagi menangani perkara ini, terutamanya dari
aspek sebutan, perancangan dan pelaksanaan bahasa baku dijalankan. Hal ini
bertujuan untuk meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa yang bertaraf tinggi
dan ada keselarasan dalam penggunaannya.
Berdasarkan
begitu banyak teks, kamus, majalah, istilah dan bahan-bahan bacaan dan rujukan
sudah diterbitkan untuk kegunaan pelajar di pusat-pusat pengajian tinggi baik
oleh Dewan Bahasa dan Pustaka mahupun penerbit-penerbit swasta, dan berpegang
kepada hakikat bahawa bahasa Melayu sudahpun mempunyai pelbagai laras bahasa
dalam beraneka bidang ilmu pengetahuan, kita dengan penuh keyakinan menyatakan
bahawa bahasa Melayu sudahpun berjaya sebagai bahasa ilmu.
5.4 Bahasa
Melayu Sebagai Bahasa Pengantar
Dengan
tercatatnya dasar penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam Penyata
Razak (1956), usaha untuk mencapai tujuan ini telah mula dijalankan. Mulai
tahun 1958, bahasa Melayu yang dahulunya digunakan sebagai bahasa pengantar di
sekolah Melayu hingga ke peringkat darjah VI telah digunakan sebagai bahasa
pengantar di kelas menengah Melayu yang kemudiannya menjadi Sekolah Menengah
Kebangsaan.
Di
Semenanjung dan di Sabah, pertukaran bahasa pengantar di Sekolah Rendah Jenis
Kebangsaan Inggeris telah dijalankan secara berperingkat-peringkat dan
dimulakan pada bulan Januari 1968 dengan menetapkan mata pelajaran Jasmani,
Ilmu Kesihatan, Seni Lukis dan Pertukangan Tangan, Pelajaran Tempatan dan Muzik
diajarkan dalam bahasa Melayu di darjah 1 – 111. Ini diikuti pula oleh mata
pelajaran Tatarakyat, sejarah dan Geografi di darjah IV pada tahun 1969. Pada
tahun 1970, semua mata pelajaran di darjah I, melainkan bahasa Inggeris dan
bahasa ibunda selain dari bahasa Melayu, diajar dalam bahasa Melayu. Pada tahun
1975, semua Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Inggeris menggunakan bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar. Di Sarawak, pelaksanaannya dimulakan pada tahun 1977,
iqitu untuk darjah 1.
Bagi
Sekolah Menengah pula, pada tahun 1973, semua mata pelajaran sastera di
Tingkatan 1 diajarkan dalam bahasa Melayu. Untuk mengukuhkan penguasaan bahasa
Melayu, murid dari Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil yang menerima
pelajaran rendah mereka dengan berpengantarkan bahasa Cina dan bahasa Tamil,
bahasa Melayu telah diajarkan sebagai satu mata pelajaran. Seterusnya pada
tahun 1975, kelas peralihan bahasa Melayu telah dimulakan supaya pelajar dari
sekolah rendah jenis kebangsaan ini dapat meneruskan pelajaran menengah mereka
dalam bahasa pengantar bahasa Melayu. Pada tahun 1976, semua Tingkatan 1
menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar, dan semua mata pelajaran
sastera di Tingakatan IV diajarkan dalam bahasa Melayu. Mulai tahaun 1980,
semua sekolah menengah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di
Tingkatan 1 – V, melainkan Tingkatan VI akan menggunakannya mulai tahun 1981.
Kepentingan
kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan juga sebagai satu mata
pelajaran diperkuatkan lagi dalam sistem peperiksaan dengan menjadikan
kelulusan dalam mata pelajaran bahasa Melayu sebagai syarat untuk mendapatkan
sijil.
Penyata
Razak telah menyarankan bahawa bahasa Melayu boleh dijadikan satu mata
pelajaran yang penting dalam latihan perguruan. Penyata Rahman Talib telah
mengesyorkan supaya Menteri Pelajaran menetapkan satu tarikh yang kelulusan di
dalam bahasa Melayu menjadi syarat wajib untuk kemasukan ke mana-mana skim
latihan perguruan, dan dalam memilih bakal guru pelatih, keutamaan hendaklah
diberi kepada calon yang mempunyai kelulusan di dalam bahasa Melayu.
Bahasa
Melayu telah dijadikan mata pelajaran wajib di dalam kursus perguruan sejak
tahun 1957. Program. Program untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar di maktab perguruan telah dijalankan secara beransur-ansur mulai
tahun yang sama. Mulai tahun 1970, bahasa Melayu telah menjadi bahasa pengantar
utama untuk kursus perguruan sekolah rendah dan mulai tahun 1973, semua maktab
perguruan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam hampir semua kursus.
Dasar
bahasa Melayu di universiti tidak terpisah daripada dasar bahasa Melayu dalam
Perlembagaan Malaysia dan dasar pelajaran kebangsaan. Dewasa ini pelajar yang
mengikuti pengajian di universiti diwajibkan mendapat sekurang-kurangnya
pangkat lulus dalam bahasa Melayu di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia,
melainkan Universiti Teknologi Malaysia yang memerlukan kelulusan
sekurang-kurangnya taraf kepujian. Di
universiti tempatan, kedudukan penggunaan bahasa Melayu dapat dilihat dari
aspek pengajaran dan aspek pentadbiran. Dalam bidang pengajaran, bahasa Melayu
digunakan sebagai bahasa pengantar untuk mata pelajaran tertentu, dan juga
diajar sebagai satu mata pelajaran. Dalam bidang pentadbiran, pada umumnya,
bahasa Melayu sudah digunakan sepenuhnya. Pelaksanaan bahasa Melayu sebagai
bahasa pengantar di universiti telah menunjukkan perkembangan yang menggalakkan.
Menjelang tahun 1983, pelaksanaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar bagi
semua mata pelajaran sastera di peringkat tahun pertama dilaksanakan.
5.5 Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Perpaduan
Sepanjang
bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa lingua franca dari zaman
Sriwijaya hingga hari ini, bahasa Melayu telah berperanan sebagai alat
perpaduan. Pada masa Sriwijaya berkuasa, kemudian diikuti pula oleh Kesultanan
Melayu Melaka dan Kesultanan Johor-Riau, bahasa Melayu telah menjadi alat
perpaduan yang menyatupadukan suku-suku bangsa di Nusantara. Pada masa
penjajahan Inggeris dan Belanda, bahasa Melayu masih memainkan peranan sebagai
bahasa perpaduan. Apabila Malaysia dan Indonesia didatangi oleh suku-suku
bangsa yang bukan serumpun dengan suku-suku bangsa di Nusantara, iaitu Cina dan
India, sekali lagi bahasa Melayu memainkan peranan sebagai bahasa perpaduan.
Bangsa-bangsa pendatang ini bersedia menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa
perpaduan antara pelbagai kaum di Malaysia.
Penerimaan
bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan oleh semua kaum adalah
suatu tanda bahawa mereka menerima konsep bahasa Melayu sebagai bahasa yang
dapat menyatupadukan masyarakat Malaysia. Mereka menerima bahawa bahasa Melayu
patut dipelajari oleh semua kaum agar mereka dapat berkomunikasi dengan baik
antara satu sama lain. Oleh itu, mata pelajaran bahasa Melayu diwajibkan kepada
semua pelajar pada semua peringkat sekolah, sebaik sahaja bahasa Melayu
dijadikan bahasa kebangsaan Malaysia. Oleh itu, bahasa Melayu bertindak sebagai
alat yang menghubungkan penutur-penutur daripada berbagai-bagai bangsa dan
berupaya untuk menyatupadukan bangsa yang dikenal sebagai bangsa Malaysia.
5.6 Bahasa
Melayu sebagai Bahasa Komunikasi
Komunikasi
bermaksud perhubungan antara orang dengan orang atau antara organisasi dengan
organisasi, dengan menggunakan bahasa atau isyarat. Komunikasi ini boleh
berbentuk lisan atau tulisan dalam erti kata yang tradisional. Sebaliknya, pada
zaman serba canggih ini, komunikasi boleh mengambil bentuk-bentuk yang berbeza.
Sebagai contoh, filem dapat menjadi alat komunikasi yang sangat berkesan.
Cerita yang dipaparkan dapat menimbulkan pelbagai perasaan dan emosi. Oleh itu,
sesebuah filem dapat menaikkan imej seseorang atau sesebuah negara ataupun sebaliknya.
P. Ramlee, melalui filem-filemnya telah meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa
yang mampu merentasi batasan bangsa dan budaya dan telah diterima oleh
mesyarakat pada ketika itu sehingga kini. Bahasa Melayu dalam konteks
komunikasi tradisional telah memainkan peranannya sebagai bahasa lingua franca semenjak zaman Empayar
Sriwijaya lagi. Pada hari ini, hampir semua rakyat Malaysia dapat berkomunikasi
dengan menggunakan bahasa kebangsaan kita. Bahasa Melayu telah digunakan
sebagai bahasa dalam semua bentuk komunikasi secara meluas melainkan dalam
sektor swasta.Bahasa Melayu sebenarnya mempunyai potensi untuk menjadi bahasa
antarabangsa kerana empat buah negara Asia Tenggara, iaitu Malaysia, Indonesia,
Brunei, dan Singapura menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.
“Era
digital”, “dunia tanpa sempadan”, dan “global” adalah istilah-istilah yang
menggambarkan senario masa depan dunia. Era baru ini dapat dijadikan jentera
untuk memperkaya sesuatu bahasa dan memperkenalkannya ke seluruh dunia. Satu daripada
cara untuk memperkenalkannya ke seluruh dunia adalah dengan menggunakan
Internet. Pada masa yang sama, bahasa Melayu dapat diperkenalkan melalui
program “Belajar Bahasa Melayu” melalui internet.
5.7 Bahasa
Melayu Sebagai Bahasa Urusan Perniagaan
Kadar
penggunaan bahasa Melayu dalam urusan perniagaan amat bergantung pada sejauh
mana penutur-penutur ibunda bahasa itu menggunakannya dalam urusan perniagaan
mereka. Sekiranya banyak antara mereka terlibat dalam perniagaan, maka bahasa
yang digunakan mereka akan dijadikan alat komunikasi dalam urusan perniagaan
dengan meluas. Bahasa Inggeris, sebagai contoh, menjadi pilihan ahli-ahli
perniagaan pada masa kini kerana besarnya jumlah perniagaan yang dijalankan
oleh negara-negara yang menggunakan bahasa Inggeris seperti Amerika Syarikat,
Kanada, Australia dan Britain. Sebaliknya, bahasa Melayu tidak akan menjadi
bahasa perantaraan dalam kalangan ahli perniagaan sekirannya negara-negara yang
menggunakan bahasa Melayu tidak cergas terlibat dalam bidang tersebut.
Kesimpulan
Tujuh fungsi bahasa yang dibincangkan dalam
bab ini khusus merujuk kepada bahasa Melayu. Dengan kata lain, bahasa Melayu
yang telah diiktiraf dalam Perlembagaan Malaysia itu mempunyai tujuh fungsi,
iaitu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa ilmu/akademik, bahasa
pengantar, bahasa perpaduan, bahasa komunikasi dan bahasa urusan perniagaan.
Kita sebagai rakyat Malaysia yang cintakan bahasa Melayu harus memikul
tanggungjawab untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa lingua franca supaya dikenali dan boleh
diguna pakai oleh masyarakat dunia.
Latihan
- Antara
fungsi bahasa Melayu adalah sebagai bahasa perpaduan. Bincangkan sejauh manakah bahasa Melayu telah berjaya dalam
menyatupadukan penduduk yang berbilang kaum di Malaysia.
- Jelaskan
lima fungsi bahasa Melayu.
- Bagaimanakah
teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) mampu memainkan peranan untuk
memartabatkan bahasa Melayu.
- Apakah
kelebihan dan kelemahan sistem pendidikan yang mengizinkan rakyatnya
memilih sekolah rendah mengikut aliran bahasa ibunda masing-masing?
Rujukan
Abdullah Hassan, (1986). Linguistik Am Untuk Guru Bahasa Malaysia. Petaling Jaya: Fajar
Bakti Sdn. Bhd.
Abdullah Hassan, (2007). Linguistik Am: Siri Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu.
Kuala Lumpur: PTS Profesional Publishing Sdsn. Bhd.
Abdul Hamid Mahmood, (1997). Guru
dan Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Media Printext (M) Sdn. Dhd.
Habibah Mohd. Samin, Hasnah Awang, (2010). Revisi Bahasa Melayu Akademik 1 untuk PPISMP.
Kuala Lumpur:Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Yousof@Saat Md Yasin, Open Universiti Malaysia, (2007). MPW 1113/2113 Bahasa Kebangsaan A.
Kuala Lumpur:Prentice Hall, Pearson Malaysia Sdn.Bhd.
Siti Hajar Abdul Aziz, (2008). Siri Pendidikan Guru Bahasa Melayu 1. Shah Alam, Selangor: Oxford
fajar Sdn. Bhd.
Las Vegas: The Best Casino in Las Vegas - JtmHub
ReplyDeleteThis Las Vegas resort features an all new slot machine, the Lucky 15. 당진 출장마사지 There are 서울특별 출장안마 no hidden slot 울산광역 출장안마 machine entrances, so the only thing you need is 서산 출장샵 to 안양 출장마사지 have a